تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت خانه و آدرس omid55135.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 119
بازدید کل : 152819
تعداد مطالب : 266
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم

 
 
نویسنده : امید طحانی
تاریخ : برچسب:,

  سری مباحث مربوط به « سبک زندگی » می پردازیم به بیان حق پدر و مادر از زبان حضرت زین العابدین علیه السلام که چنین فرموده اند :

« حق مادرت این است که بدانی او تو را در جایی نگه داشته که کسی نگه نمی دارد و از میوه دلش به تو داده که کسی به کسی نمی دهد و از تو با همه وجودش از گوش،چشم و دست و پا و موی و پوست ، با شادمانی و سرور نگهداری و نگهبانی کرده ، و ناملایمات غم و اندوه و نگرانی ها را تحمل می کند و شادمان و خرم است که تو را سیر نماید و خود گرسنه بماند. تو را بپوشاند و خود برهنه باشد، تو را سیراب کند و خود تشنه بماند ، خود در آفتاب باشد و بر تو سایه افکند، با تحمل مشقت ، آرامش تو را فراهم آورد و با پذیرش رنج بی خوابی تو را از لذت خواب بهره مند سازد. شکمش ظرف وجود تو و دامنش پناهگاه امن تو و سینه اش چشمه جوشانی برای رفع عطش تو و جانش فدای تو شده و سرد و گرم روزگار را به خاطر تو پذیرا گشته است ، پس باید به پاس این همه محبت و زحمت سکرگزار او باشی و هرگز نمی توانی مگر اینکه خدایت یاری کند.

و اما حق پدرت آن است که بدانی او اصل توست و تو شاخه و فرع ، او اگر نمی بود تو نیز نبودی ، پس هرگاه در خود چیزی دیدی که تو را شادمان ساخت ، بدان که اصل آن نعمت را از پدر داری و خدای را بر آن سپاس گو و شاکر باش. » رساله الحقوق ص ۲۹۳

اما رعایت حق والدین اختصاص به دوران حیات آنان ندارد، بلکه پس از مرگ نیز باید این حق عظیم رعایت شود بلکه عدم رعایت آن موجب عقوق است. امام باقر علیه السلام در این زمینه می فرماید :

« گاهی انسان در دوران حیات پدر و مادر به آنان احسان و نیکی می کند ولی پس از مرگ آنان را فراموش نموده، دین آنها را ادا نمی کند و برای آنان از خداوند طلب آمرزش نمی نماید. خداوند چنین کسی را عاق والدین ثبت می کند و گاهی انسان در دوران حیات پدر و مادر، نسبت به آنان عاق شده و هر گونه احسانی را از آنان دریغ می نماید. اما بعد از مرگ آنان قرض آنان را ادا می کند و برای آنها از خدواند طلب مغفرت می کند، خداوند او را جز نیکوکاران به پدر و مادر ثبت می کند. » بحار النوار ج ۷۴ ص ۵۹

پی نوشت :

به حول قوه الهی در قسمت دوم به هشتاد حق پدر و مادر که از اربعین سلیمانی روایت شده می پردازیم.

برچسب‌ها: